Herkes düz ole 4:3 televizyondan geniş ekran 16:9 video sistemlerine dönüştürme kavramına alıştığında, yeni bir format seçeneği ortaya çıkıyor-bazı insanlar ev sinemaları için daha geniş ekran formatlarıyla gidiyor. Alternatif formatların en popüler olanı 2.35:1'dir, çünkü birçok sinema filmi bu en boy oranında çekilir. Yeni bir ev sineması kurmak üzereyseniz, sorulması gereken temel bir soru, " 2.35 formatı benim için doğru mu, yoksa 16: 9 ile kalmalı mıyım?"Sorunları inceleyelim ve sizin için neyin doğru olduğunu görelim.
2.35 Geniş Ekran nedir?
İlk olarak, ne hakkında konuştuğumuz hakkında net olalım. Fikir, her bir yükseklik birimi için 2.35:1 en boy oranına veya 2.35 birim genişliğe sahip bir ekran kurmaktır. En büyük avantaj, resmin üstünde veya altında herhangi bir siyah çubuk olmadan, bu formatta tam kare olarak yapılan filmleri görebilmenizdir. Örnek olarak, beşinci öğe 2.35'te yapıldı ve eğer bir 2.35 ekranına yansıttıysanız, şöyle görünecektir:
Bu arada, Tüm normal HDTV programları 16: 9 formatındadır, aksi takdirde 1.78 olarak bilinir, çünkü 16, 9'a bölünür, 1.78'dir. Buna ek olarak, 1.78'de yapılan birkaç film var ve 1.85'te çok daha fazlası var, bu da 1.78'e çok yakın, genellikle farkı fark etmiyorsunuz. Bu tür bir malzeme 2.35 ekranında görüntülendiğinde, görüntünün her iki tarafında genellikle sütun kutusu olarak adlandırılan siyah dikey çubuklar veya sütunlar elde edersiniz. Örneğin, Chicago filmi 1.85'te yapıldı. Chicago'dan bir sahnenin 2.35 formatlı bir ekranda nasıl göründüğü:
Ayrıca, bugün hala izlenmekte olan çok sayıda 4:3 formatlı malzeme var. Her iki tarafta daha büyük sütun kutusu ile 2.35 ekranın ortasına yerleştirilebilir. Aşağıda , gone With the Wind, 4:3'te 2.35 ekranında yapılan bir sahne var:
2.35'in estetik çekiciliği
Bazı insanların 2.35 formatını sevmesinin nedeni, standart 16:9 geniş ekrana kıyasla daha dramatik bir görünüme sahip olabilmesidir. Standart 16: 9 görüntüleniyorsa ve aniden perdeler daha geniş bir ekran ortaya çıkar ve daha sonra bu ekranda 2.35 formatlı bir film görünürse, geleneksel 16:9 görüntüsünden daha büyük ve daha etkileyici görünür. Bununla ilgili belirli bir vay faktörü var ve birçok insan ev sineması deneyimine heyecan kattığını buluyor.
Buna ek olarak, birçok kişi 2.35 filmin izledikleri en önemli ve/veya en yaygın video malzemesi türü olduğunu düşünüyor. Bu nedenle, görüntünün üstünde ve altında siyah çubuklar olmadan onları tam kare görmek istiyorlar, bu da onları 16:9 ekranda görüntülediğinizde elde ettiğiniz şeydir.
2.35'e estetik dezavantaj
Genel olarak, 2.35 kurulumuna giderek ödenecek en önemli ceza, 16:9 ve 4:3 görüntülerinizin 16:9 ekranını kullandığınızdan çok daha küçük olmasıdır. Niçin? Ev sineması durumlarının büyük çoğunluğunda, oda boyutları, yüksekliğine herhangi bir sınırlama koymadan önce ekranın maksimum genişliğine pratik bir sınır yerleştirir. Örneğin, çıkıntı yaptığınız duvarın 14 metre genişliğinde ve 9 metre yüksekliğinde olduğunu varsayalım. Ayrıca, hoparlörü yerleştirmek ve duvarlardan estetik bir açıklık elde etmek için ekranın her iki tarafına iki ayak bırakmak istediğinizi varsayalım. Pratik olarak konuşursak, bu duvar boyutu sizi yaklaşık 10 feet maksimum ekran genişliğine sınırlar.tomHD5
Şimdi, bu oda 9 metrelik bir tavana sahip olduğundan, ekranınızın yüksekliği istediğiniz her şey olabilir. 2.35 ekran ile giderseniz, 10 metre genişliğinde ve 4.25 metre yüksekliğinde olacaktır. 16: 9 ekranını seçerseniz, 10 feet genişliğinde ve 5.62 feet yüksekliğinde olacaktır. Ve eğer 4:3'e gitmek isteseydin, 10 metre genişliğinde ve 7.5 metre boyunda olurdu. Bu oda boyutu ekranın yüksekliğini sınırlamadığından, 2.35 formatı aslında toplam Kare görüntü perspektifinden yükleyebileceğiniz en küçük ekran olarak ortaya çıkıyor.
Şimdi, bu on ayak genişliğinde 2.35 formatlı ekranda, yansıttığınız her görüntü aynı yükseklikte olacak, yani 4.25 feet. Değişecek olan şey görüntünün genişliğidir. 2.35'teki bir film Tüm 10 ayak ekran genişliğini alacak, ancak 16:9 görüntü sadece 7.56 feet genişliğinde olacak. Bu 16: 9 görüntüsünün toplam Kare görüntüleri 4.25 x 7.56 = 32.1 sq olacaktır. ft. Tersine, 10 feet genişliğinde bir 16:9 ekran kurduysanız, 16:9 görüntünüzün toplam Kare görüntüleri 10 x 5.62 veya 56.2 feet kare olacaktır. Bu çok daha büyük bir 16: 9 görüntü - neredeyse Kare görüntüleri iki katına. Göstermek için, Chicago'dan 1.85 formatındaki sahnenin aşağıdaki görüntülerini 2.35 ekranda ve aynı genişlikte 16:9 ekranda karşılaştırın:
Aynı şey 4:3 malzeme için de geçerlidir. 10 ayak genişliğinde 2.35 ekranda, 4:3 resim 24 feet Kare olacaktır. 10 ayak genişliğinde 16:9 ekranda, 4: 3 görüntü 42 feet Kare olacak-yine, toplam ekran alanı açısından neredeyse iki kat daha büyük.
Bu arada, 10 fit genişliğinde 2.35 veya 16:9 ekran kullanıp kullanmadığınıza bakılmaksızın, 2.35 film her iki durumda da aynı boyutta olacaktır-10 fit genişliğinde ve 4.25 fit yüksekliğinde, toplam 42.5 feet Kare. Tek fark, 2.35 ekranının size tam kare efekti vermesi ve 16:9 ekranının size üstte ve altta siyah çubuklar vermesidir.
Bu nedenle, ne kadar geniş bir ekran yükleyebileceğinizi belirledikten sonra, 2.35 görüntünüzün boyutunu tanımlar. Tek sorunuz, 16:9 ve 4:3 materyalinizin ne kadar büyük görünmesini istiyorsunuz? Bu görüntülerin 2.35 filmlerinizden daha küçük olmasını istiyorsanız, 2.35 ekran ile gidin. 2.35 filmlerinizden daha büyük olmasını istiyorsanız, 16:9 formatını kullanın.
Ya da 4:3 görüntünüzün gerçekten büyük olmasını istiyorsanız, 4:3 ekranıyla gidebilirsiniz. 4:3 formatında 150" diyagonal Stewart Studiotek 130 var. Bu, 75 metrekarelik bir resim için 10 metre genişliğinde 7.5 metre yüksekliğindedir. Geçen gece Casablanca'nın yeni HD DVD baskısını Canon Realis SX60 ile izledim. Bazılarımız için bu dramatik bir ev sineması deneyimi. Eski klasik 4:3 filmlerinden kişisel zevkim göz önüne alındığında, sadece 2.35 filmlerinin daha büyük görünmesini sağlamak için 2.35 ekranda aldığım küçük resim için 150" diyagonal 4:3 görüntüsünün ihtişamını değiştirmezdim. Ama bu konuda doğru ya da yanlış bir şey yok, sadece kişisel tercih.
Sonuç olarak, ev sinemanızın yönetmeni sizsiniz. Farklı formattaki görüntülerin nasıl taranmasını istediğinize karar verebilirsiniz. Bazı insanlar ekranın 2.35 için süper geniş açıldığını hissetmeyi severler ve 2.35 filmlerin daha büyük görünmesini sağlamak için 16:9 ve 4:3 malzeme boyutunu sınırlamayı tercih ederler. Bazıları 16:9 ve 4:3 görüntülerin daha büyük bir sunumuna izin veren daha uzun bir ekrandan yararlanmayı tercih ediyor. Tek önemli soru, kendi tiyatrosunuzu nasıl kurmak istiyorsunuz?
2.35 ile giderseniz, bunu nasıl yaparsınız?
Teorik olarak, 2.35 en boy oranına sahip bir ekran kurmak istiyorsanız, ideal eşleşme yerel 2.35 formatlı bir video Projektörü olacaktır. Ancak, piyasada en azından şu anda böyle bir şey yok. Ev sineması kullanımı için yapılan hemen hemen tüm video projektörleri, 4:3 olan çok azı hariç, 16:9'dur. Bu yüzden 16: 9 projektörünü kullanmanız gerekecek. Soru şu ki, 2.35 ekranını 16: 9 projektörle nasıl dolduruyorsunuz?
Bunu yapmak için iki yol vardır. İlk, en kolay ve en az maliyetli yol, güçlü bir zoom objektifi ve güçlü dikey lens kayması olan bir projektör seçmek olacaktır. Bir 2.35 filmi görüntülerken, lensi geniş açılı bir ayara yakınlaştırırsınız, böylece görüntü ekrana mükemmel uyum sağlar. Daha sonra, 16:9 veya 4:3 malzemeye geçtiğinizde, görüntü çerçeveye uyduğu noktaya kadar küçülene kadar ileriye doğru yakınlaştırmak için güçlü bir lens kullanırsınız. Projektör tavana monte edilmiş ve aşağı doğru bir açıyla yansıtılıyorsa, görüntünün merkezini ekranın ortasıyla yeniden hizalamak için dikey lens kaymasını da kullanmanız gerekebilir. Ancak bu iki ayar ile, 2.35 ekranınızın ortasında daha küçük 16:9 ve 4:3 Görüntüleri merkezleme hedefine kolayca ulaşabilirsiniz.
Bu işlemi yönetmenin başka bir yolu harici bir anamorfik lens kullanmaktır bu, projektörünüzün lensinin önüne yerleştirilir. Bir anamorfik lens, bir görüntüyü yatay olarak gererek veya dikey olarak sıkıştırarak deforme etmek için tasarlanmıştır. (Yatay olarak gerilen lenslere yatay genleşme lensleri veya HE denir. Dikey sıkıştırma lensleri VC olarak adlandırılır.) Bu durumda, ne tür bir video materyali izlediğinize bakılmaksızın 2.35 ekranınıza uyan sabit bir görüntü yüksekliğini korumak istersiniz. Bu yüzden yatay bir genleşme lensine ihtiyacınız var. Piyasada birkaç tane var, ancak en popüler olanlardan biri Panamorph UH380, Panasonic ae900 projektörün önündeki isteğe bağlı m380 motorlu parça ile birlikte burada gösterilmiştir:
Bir anamorfik lensin kullanılmasının anahtarı, 2.35 malzeme görüntülendiğinde dağıtılması ve 16:9 veya 4:3'ü görmek istediğinizde çıkarılması gerektiğidir. Bu nedenle, seçenekleriniz ya yukarıda gösterildiği gibi motorlu bir parçaya koymak ya da manuel bir parçaya koymaktır, böylece elle ileri geri kaydırabilirsiniz. Projektörü tavana monte ediyorsanız, motorlu parça pratik olarak neredeyse zorunludur. Projektörü kolayca erişilebilen bir arka rafa yerleştirirseniz, manuel parça daha uygulanabilir (ve çok daha ucuz) bir çözüm haline gelir. (Panamorph'un UH380 lensi 2,495 $ 'dır ve isteğe bağlı M380 Pisti 2,495 $' dır, bu da toplam paket için yaklaşık 5,000 $ ' a çıkar. Bununla birlikte, Home Depot'tan 20 $ ' ın altında bir sürgülü kapı yolu kullanarak basit bir manuel cihaz inşa edebilirsiniz.)
Tam otomatik bir sistemde, ekrandaki görüntü boyutuna uyacak şekilde otomatik olarak açılacak veya kapanacak motorlu perdelere veya ekran maskelerine sahip olabilirsiniz. Bu sistemler karmaşık ve pahalıdır, ancak özel ev sineması montajcıları bütçeniz bu abartılı elde etmenize izin veriyorsa hepsini bir araya getirmek için eğitilmiştir.
Dikey video ölçeklendirme hayati bir adımdır
Yukarıda belirtildiği gibi, anamorfik lens optik olarak görüntüyü yatay olarak uzatır. Bunun çalışması için, projektörün görüntüyü eşit ve zıt bir şekilde bozabilmesi gerekir, böylece ekranda normal görünür. Birçok projektörün bunu başarmak için yeniden Ölçekleme seçeneği vardır. Projektörün ekranında, 2.35 resmi 16:9 formatının tüm yüksekliğini kullanmak için dikey olarak gerilir. Bu modda, anamorfik lens yerinde değilse, nesnelerin ve insanların aşırı uzun ve sıska görünmesi için 16:9 ekranını doldurmak için dikey olarak gerilmiş 2.35 resmini görürsünüz. Anamorfik lensi yerine kaydırdığınızda, görüntü yüksekliğini korur, ancak 2.35 ekranın tüm genişliğini doldurmak için yatay olarak uzanır ve her şey bir kez daha normal görünür.
Projektörünüzde 2.35 görüntüyü dikey olarak bozmak için yeniden Ölçekleme seçeneği yoksa, bunu yapan bir projektör satın almanız veya bu görevi yerine getirecek harici bir video işlemcisi satın almanız gerekir. Ve kullanmayı planladığınız tüm sinyal türlerini yeniden ölçeklendirmelidir. Bazı projektörler 480i'yi yeniden ölçeklendirebilir, ancak 720p veya 1080i'yi değil, bazıları bileşen videosunu yeniden ölçeklendirebilir, ancak HDMI değil. 2.35 ekrana ve anamorfik bir objektife sıçramadan önce projektörünüzün En Boy oranı seçeneklerini her sinyal türünde Test edin.
Akılda tutulması gereken diğer faktörler
Tüm anamorfik lensler tüm projektörlerle uyumlu değildir. Projektördeki yerleşik lens ne kadar büyük olursa, anamorfik lens o kadar büyük olmalıdır. Satın almadan önce, lens üreticilerinin belirli projektör modelinizle uyumlu olup olmadığını kontrol edin.
Ayrıca, anamorfik lensler, belirli "tatlı nokta" atış mesafelerinde en iyi şekilde keskin görüntüler üretmek için tasarlanmıştır. Örneğin, yukarıdaki Panamorph UH380, en keskin resmini 16 feet'lik bir atış mesafesinde sunar. Daha kısa veya daha uzun bir atış mesafesi için ayarlamaya çalışırsanız, resim keskinliğinin bir kısmını kaybedecektir. Seçtiğiniz anamorfik lens için en uygun atış mesafesini belirlediğinizden emin olun ve oda boyutlarınızın buna uyacağından emin olun.
Anamorfik lensin avantajı nedir?
2.35 kavramının savunucuları genellikle bir anamorfik lens kullanımından elde edilecek üç avantaja işaret eder. İlk olarak, teorik olarak projektörün tam ışık çıkışını kullanmanıza izin verir. 16: 9 projektör normal en boy oranında 2.35 film gösterdiğinde, görüntünün üstünde ve altında siyah çubuklar yerleştirerek bunu yapar. Bu siyah çubuklar toplam resim alanının yaklaşık %25'ini oluşturur, bu da projektörün potansiyel ışık çıkışının %25'inin engellendiği anlamına gelir. Ekranın tam yüksekliğini almak için 2.35 görüntüsünü dikey olarak gererek, siyah çubuklar ortadan kaldırılır ve ünitenin toplam ışık çıkışı kullanılır. Anamorfik lens daha sonra bu toplam ışık çıkışını 2.35 ekran boyunca gererek kullanıma getirir.
Bu argüman, projektörün zoom lensinin optik özelliklerini dikkate almaz. Anamorfik lensi kullanmak yerine, ekranı doldurmak için 2.35 görüntünün boyutunu artırmak için projektörün yakınlaştırma özelliklerini kullandığınızı varsayalım. Bunu yapmak için, lensi anamorfik lensin kullanıldığından daha geniş bir açı ayarına taşıyacaksınız. Bu her zaman lensin daha fazla ışık iletmesini sağlar. Bu nedenle, projektöre bağlı olarak, siyah çubuklara kaybedilen ışığın %25'inin bir kısmı veya tamamı, zoom lensini daha geniş bir açı ayarına açarak telafi edilir. (Bu gözlem, zoom aralığının en uç noktasındaysanız geçerli değildir,ancak projektörün zoom aralığının en uç noktasındaysanız, büyük olasılıkla anamorfik lensin tatlı noktasının dışındasınız).
Anamorfik lensin ikinci ve daha gerçek bir avantajı, projektörün ekranındaki piksellerin %100'ünün kullanılmasına izin vermesidir. 1280x720 formatlı bir projektörünüz varsa ve 2.35 resminizi oluşturmak için dikey gerdirme artı anamorfik lens kullanıyorsanız, görüntüyü oluşturmak için tüm 1280x720 = 921,600 pikselleri kullanırsınız. Bunun yerine resmi havaya uçurmak için zoom lens ayarını kullanırsanız, bunun yaklaşık %75'ini veya 700.000 pikselin biraz altında kullanırsınız. Böylece anamorfik lens, daha fazla piksel kullanarak görüntüdeki görünür pikselleşmeyi azaltabilir.
Ancak anamorfik lensin kullanımı için üçüncü ve en güçlü argüman, standart geniş ekran sunumundan oldukça farklı bir ev sineması deneyimi üretmesidir. Sisteminizi bu şekilde ayarlayarak, 2.35 filmi görüntülenecek materyalin en önemlisi olarak belirlersiniz. 16:9 veya 4:3'ten daha geniş ve daha geniş 2.35 görüntülemeyi seçtiğinizde, daha büyük bir görsel ve duygusal etkiye sahip olmasına neden olursunuz. Ayrıca, lens dağıtım mekanizması, perdeler ve ekran maskeleme motorlu ve otomatik olduğunda, kombine etki, bazılarının ev sinemasında nihai olarak gördüğü bir WOW faktörü üretir.
Anamorfik lensin diğer sınırlamaları
Anamorfik lenslerin kullanımı için bazı sınırlamalar yukarıda belirtilmiştir, ancak birkaç puan daha yapılmalıdır. İlk olarak, projektörlere göre oldukça pahalıdırlar. Panamorph UH380, HE lenslerinin en ucuzudur; Schneider ve ISCO gibi diğerleri çok daha pahalıdır. Bir anamorfik lensin fiyatı için, iyi bir 720p projektörden yüksek performanslı bir 1080p modeline geçebilirsiniz.
İkincisi, yeni Blu-ray ve HD DVD formatlarının avantajlarından biri, filmleri 1920x1080 formatında doğrudan 1080p projektöre teslim etmeleridir, böylece ölçeklendirilmeden görüntülenebilir. Anamorfik bir lensin kullanılması, doğal 1080p formatında kodlanmış 2.35 malzemenin dikey olarak ölçeklenmesini ve daha sonra optik olarak gerilmesini gerektirir. Böylece, filmi HD DVD veya Blu-ray diskten mükemmel bir şekilde oynatılan saf doğal biçiminde görme avantajını kaybedersiniz. Savunucular, azaltılmış görüntü keskinliğinde maliyetin önemsiz olduğunu ve iyi olabileceğini söyleyecektir. Ancak dikkat edilmesi gereken bir şeydir.
Sonuç
Son tahlilde, ev sinemasında kurulan 2.35, 16:9'dan daha iyi değildir. Bu sadece farklı. Bu iki formatın her birinin diğerine göre benzersiz avantajları vardır ve her birinin kendi sınırlamaları vardır. Farklı video materyallerinin kendi ev sinemanızda ne kadar büyük görünmesini istediğinizi belirlemek size kalmış. Ve sonunda, bu gerçekten sorun: 2.35'in daha büyük görünmesini sağlamak için 16:9 ve 4:3 malzeme boyutunu sınırlamak istiyorsanız, 2.35 senaryosu sizin için yapılır. Tüm video formatlarının birbirine göre boyutlarından bağımsız olarak mümkün olduğunca büyük görünmesini istiyorsanız, 16:9 ekran formatı bu amaç için daha uygundur.
projectorcentral.com